B- VITAMINER OG HELSE

Hvordan påvirker B-vitaminer din helse

helseVitaminer omfatter en gruppe på seks vannløselige vitaminer med individuell forskjellig virkning. Hvilke personer som eventuelt har behov for tilskudd av vitaminet varierer ut fra den enkeltes livsstil. Vitamin B 1(timian) finnes naturlig i  matprodukter som  havregryn,  frukt,  poteter,  grønnsaker,  naturris,   fisk og kjøtt.  Det finnes også i ølggjær.

Vitamin B 2(riboflavin)  finnes også i havregryn,  grønnsaker,  fisk og kjøtt,  nøtter,  frukt,  melk og ost m.m. Vitamin B 3(niacin)  finnes i ølgjær,  fisk, magert kjøtt,  nøtter,  poteter,  frukt og grønnsaker m.m. Vitramin B 5(pantotensyre  finner man også i ølgjær,  bananer,  fisk,  nøtter,  avokado,  frukt,  bær og grønnsaker m.m. Vitamin B 6(pyridoxin) finnes  blant annet i bønner,  helkorn,  bananer,  rå fisk,  kylling,  nøtter,  frukt og grønnsaker m.m.

  • B 12(cobalamin)  finnes stort sett kun i animalsk føde. Den forefinnes vistnok også i en spesiell type ølgjær.
  • Vitamin B1 skal være viktig for å sikre god fordøyelse,  styrker imunforsvaret og betraktes som en viktig antioksidant.
  • Vitamin B2 er med på og produsere energi av maten vi spiser,  samt viktig for negler og hår. Den er også viktig for kroppens slimhinner og også en viktig antioksidant.
  • Vitamin B3  produserer også energi av maten vi spiser  samt gi en beskyttende virkning av blodomløp og nervesystem m.m.

B5  produserer også energi av maten vi spiser og virker beskyttende for nervesystemet,  virker stabiliserende på imunforsvaret m.m. B6  er et av de viktigste B vitaminene . I likhet med de øvrige B vitaminene produserer det energi av maten man spiser, beskytter nerveseller.  B6 er også viktig for at kroppen skal kunne ta opp viktige  mineraler som f.eks magnesium.

B12 skiller seg ut fra de øvrige omtalte B vitaminer ved at det blir produsert av  mikroorganismer i tarmen og deponeres i leveren. B12 er viktig for produksjon av de røde blodsellene. Eldre mennesker , gjerne med dårlig tarm og magefunksjon kan få mangel på B12 hvilket kan føre til blodmangel. Denne mangelen kan opprettes ved tilskudd av B12,gjerne som injeksjoner f.eks en gang pr.mnd.

0 kommentarer… add one

Legg igjen kommentar

Next Post:

Previous Post:

facebook logoGoogle+ logotwitter logo